Jak zadbać o równowagę życiową – ćwiczenie

Równowaga życiowa to klucz zarówno do codziennego szczęścia i zachowania zdrowia, ale również do dobrego treningu. Nie wierzysz? To wyobraź sobie taką sytuację. Zaczął się rok szkolny i po dwóch sielskich miesiącach z mnóstwem czasu na wyjazdy, treningi, zawody, a nawet spotkania towarzyskie – nagle trzeba znaleźć znowu czas na naukę. Co w takim razie zrobić, co zmienić? Może nie będę się na razie przejmował(a), zmienię coś jak się pojawią pierwsze klasówki? Tylko że wtedy poziom stresu może sięgnąć zenitu. I wszystkie siły oraz koncentrację będę musiał(a) zainwestować w naukę. Nie ma wtedy szans na dobry trening.

Tak to niestety wygląda. Bez zadbania o balans w życiu nie możemy dawać z siebie 100% zaangażowania we wszystkim, co robimy. Stres i niezadowolenie w jednej dziedzinie przekłada się na gorsze wykonanie w innej, w tym także w sporcie. Dlatego warto przemyśleć to zawczasu, a później kontrolować, jak sytuacja się rozwija.

Zadanie

Zastanów się, na co poświęcasz swój czas w ciągu doby. Będą to prawdopodobnie obszary takie, jak: szkoła, trening, przyjaciele, rodzice, inne zainteresowania, lenistwo, regeneracja (w tym sen, odpoczynek, jedzenie) itp. Następnie narysuj koło, które będzie symbolizowało jedną pełną dobę. Wpisz w to koło, ile mniej więcej czasu (godzinowo lub w procentach) poświęcasz na każdy z tych obszarów (patrz: przykład poniżej).

Następnie spróbuj odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  1. Na ile odpowiada Ci taki podział?
  2. Oceń każdy z obszarów, na ile jesteś zadowolony/a z tego, ile czasu na niego poświęcasz?
  3. Czy na coś chciał(a)byś mieć więcej czasu? Jeśli tak, to kosztem czego?
  4. A może masz poczucie, że na coś marnujesz czas? Gdybyś spędzał(a) mniej czasu w ten sposób, to czego robił(a)byś więcej?
  5. Jeśli chcesz coś zmienić, to zastanów się, od jakiego małego kroku byś mógł/mogła zacząć i w którym momencie dnia byś to zrealizował(a).

Jak widzisz, równowaga w życiu nie polega na tym, żeby wszystkiego robić po równo. Musi to być dostosowane do Twoich potrzeb. W końcu celem jest, abyś miał(a) zachowane poczucie spokoju i zadowolenia. Abyś czuł(a), że ze wszystkim się wyrabiasz, niczego nie musisz żałować i masz wpływ na to, jak spędzasz każdy dzień. Bez dodatkowej presji czasu.

Powodzenia!

2 odpowiedzi na “Jak zadbać o równowagę życiową – ćwiczenie”

  1. Świetny tekst, to mega ważne, żeby zachowywać równowagę w życiu – ani obijanie się całymi dniami jeszcze nie przyniosło nikomu nic dobrego, ani też poświęcanie całego czasu wolnego na treningi itp.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *