Zadbaj o swój majowy relaks

Majówka sportowca

Wraz z majówką zaczyna się czas relaksu. Ludzie dookoła wyjeżdżają, przesiadują w parkach i mniej lub bardziej leniwie korzystają z ładnej pogody. Jak to jednak w życiu bywa, ktoś musi pracować, żeby inni mogli odpoczywać. Dotyczy to również sportowców, którym standardowy kalendarz świąteczny zastąpiono planem treningowym. Co mogą zrobić takie osoby, aby bez żalu i frustracji dalej były zmotywowane do działania?

Lub osoby, z którymi trenujesz

Aby człowiek miał chęci do rozwijania się w danym kierunku, czynności z tym związane muszą zaspokajać jego trzy potrzeby: kompetencji, autonomii i relacji (za: Ryan, Deci, 2002). Sportowiec, który jest zmotywowany do treningu musi czuć, że staje się dobry w tym, co robi (rozwija swoje kompetencje) i jest to jego samodzielny wybór (autonomicznie decyduje, że chce się w tym rozwijać). Do tego ważne jest, żeby trenował w otoczeniu osób, z którymi czuje się dobrze i bezpiecznie (ma z nimi pozytywne relacje).

Posiadanie dobrych relacji z osobami, które Cię otaczają w sporcie to naprawdę istotny czynnik motywujący do trenowania. Mając trenera, którego się lubi i podziwia oraz grupę treningową, z którą chętnie się spędza czas – zupełnie z inną energią idzie się na trening. W takim sielskim okresie jak wiosna, kiedy chciałoby się jedynie spędzać czas z przyjaciółmi, tym bardziej liczy się to, czy Twoja grupa sportowa zaspokaja Twoje potrzeby społeczne. Warto więc o to zadbać:

  • Spędzając czas ze swoją drużyną/zawodnikami z teamu poza treningiem. Pograjcie w inny sport lub gry, pójdźcie do kina czy do parku.
  • Wprowadzając trochę dobrego humoru do treningu – uśmiech i suchy żart przy rozgrzewce zawsze dobrze robią całej grupie.
  • Proponując jakąś zabawę integracyjną razem z trenerem po treningu. Dowiedzcie się o sobie czegoś nowego, albo zróbcie razem coś głupiego – to zawsze łączy.

Rób coś, co lubisz

W żadnej dyscyplinie sportu treningi nie trwają całej doby. Masz więc cały dzień do wykorzystania i to od Ciebie zależy, jak go zaplanujesz. Priorytetem oczywiście są treningi i optymalna regeneracja pomiędzy nimi (czas na sen, drzemki, jedzenie, nawodnienie). Poza tym jednak, masz całą gamę możliwości!

Aby ułatwić sobie wybór, co będziesz robić przygotuj sobie listę Jak lubisz spędzać czas wolny od szkoły i treningów. Wypisz wszystko, co lubisz robić i z kim. Następnie zobacz, ile masz czasu wolnego tego dnia, wybierz przynajmniej jedną aktywność z listy i wpisz ją w swój grafik między treningami.

Codzienne robienie czegoś, co się lubi, a nie jest bezpośrednio związane z Twoją dyscypliną sportu może przynieść Ci niezliczone korzyści. Przede wszystkim jest to dobre dla Twojego zdrowia psychicznego, żeby nie myśleć non stop tylko o treningach i rywalizacji sportowej. Po drugie, możesz w ten sposób rozwijać swoje inne zainteresowania – może nawet odkryjesz jakąś alternatywną pasję do sportu? To może Ci się przydać, jak będziesz w przyszłości kończył(a) swoją karierę zawodniczą i będziesz szukać nowych obszarów aktywności. Po trzecie, aktywna regeneracja jest dobrym pomysłem na relaks dla sportowców, którzy nie lubią się długo lenić i potrzebują mieć coś do roboty.

Wraz z początkiem maja polecamy Ci więc zadbać swoje relacje w sporcie i dodatkowe aktywności nie-treningowe. Dla swojego komfortu korzystaj z tego regularnie, a najlepiej codziennie – nie tylko w majówkę!

Bibliografia:

Ryan, R. M. & Deci, E. L. (Eds.), (2002). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. https://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *