Co powinno być podstawą Twojej motywacji

Motywacja jest tym, co sprawia, że coś robimy i angażujemy się w daną czynność – jest tym, co napędza nas do działania. W dużej mierze chodzi o nadanie sensu swoim aktywnościom oraz na ich pozytywnym odczuwaniu.

Aby zrozumieć sens swojego działania warto odpowiedzieć na dwa pytania, które są kluczowe dla motywacji:

  • Dlaczego to robisz?
  • Po co to robisz?

Dlaczego

Odpowiedzi na pytanie “dlaczego” związane są z naszymi motywami, przez które zaczęliśmy daną aktywność. Co spowodowało, że wciąż chcesz to robić? Z jakiego powodu to polubiłaś/polubiłeś? Z jakich przyczyn zaczęłaś/zacząłeś i to kontynuujesz? Pytania te dotyczą w dużej mierze przeszłości, naszych wrażeń i odczuć.

Po co

“Po co” nakierowuje nas natomiast na przyszłość. Jaki widzisz cel Twojej aktywności? Co chcesz osiągnąć i po co? Wraz ze zwiększaniem się naszego zaangażowania i mijającym czasem pytania o cele stają się równie ważne, co te o motywy. Najlepiej mieć świadomość odpowiedzi na każde z nich oraz co jakiś czas je uaktualniać – w końcu to Cię nakręca do tego, że się starasz i chcesz to robić.

Rodzaje motywacji

Kiedy już nadamy sens naszym działaniom, warto sprawdzić, do jakiego rodzaju motywacji można go przypisać.

Jak widać na powyższym obrazku – najsilniejsza jest motywacja wewnętrzna. Ta, która związana jest z naszą pasją do danej aktywności, czerpaniem przyjemności prosto z niej. To te pozytywne uczucia dają największe prawdopodobieństwo, że będziemy chcieli dalej się rozwijać w danej dziedzinie.

Dobrym uzupełnieniem dla motywacji wewnętrznej są motywy związane z dodatkowymi korzyściami, które daje nam dana czynność. Na przykład: rozwój różnych umiejętności i pewności siebie, pozytywne relacje z ludźmi, sukcesy itp. Warto jednak wiedzieć, że nie zostanie się na długo w sporcie i w żadnej innej aktywności, w której naszym rozwojem steruje tylko motywacja zewnętrzna bez wewnętrznej.

Dbaj o to

Zastanów się, jakie są Twoje odpowiedzi na pytania “dlaczego” i “po co” uprawiasz sport oraz spójrz, jak te odpowiedzi rozkładają się na osi motywacji. Może trzeba coś zmienić lub zwrócić większą uwagę na czerpanie przyjemności z trenowania? Wiedz, że duże spadki motywacji w kierunku tej najsłabszej trudniej się odbudowuje – znacznie łatwiej dbać o swoją motywację, by stale się utrzymywała na wyższym poziomie. Dlatego dbaj o nią i czerp motywację z jej silniejszej strony!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *