Rozciąganie – kiedy, jak i po co

Mamy na pokładzie Bloga Startowego nowego eksperta. Tym razem jest to fizjoterapeuta, Maciej May-Maciejewski, pracujący na co dzień w Centrum Rehabilitacji Sportowej. Dzięki Maćkowi będziesz od teraz na bieżąco ze sprawdzonymi, uniwersalnymi wskazówkami dotyczącymi dbania o swoją sprawność fizyczną. Jak się rolować? Na co zwracać uwagę w rozgrzewce w zależności od treningu? Jakie są fakty i mity dotyczące procesu regeneracji naszych mięśni? Na te i inne pytania będziemy stopniowo odpowiadali. Zaczniemy natomiast od tematu rozciągania.

Rozciąganie

Wszyscy sportowcy powinni się rozciągać. Przede wszystkim po treningu, żeby rozluźnić mięśnie i przyspieszyć ich regenerację. Do tego, rozciąganie jest dobrym sposobem na wyciszenie organizmu po treningu czy zawodach. Poniżej spisaliśmy dla Ciebie w kilku punktach praktyczne rady, abyś miał(a) pewność, że rozciągasz się tak, jak trzeba i wtedy, kiedy warto to robić.

  • Na pewno nie chcemy wykonywać długiego rozciągania statycznego przed treningiem, a tym bardziej przed startem. Po rozciąganiu nasze mięśnie reagują z większym opóźnieniem a ich ścięgna są rozluźnione co może sprzyjać urazom.
  • Szczególnie warto się rozciągać po treningach czy zawodach. Jednak warto również to robić w dni nietreningowe lub kiedy czujesz, że Twoje mięśnie po prostu tego potrzebują.
  • Standardowo rozciąganie po treningu wykonujemy od 15 do 30 sekund na grupę mięśniową. Poza rozciąganiem ważne są także mobilizacje czyli w uproszczeniu wykonywanie ruchów w końcowych ich zakresach. Np. głęboki przysiad, wykroki itp. Zapewni nam to swobodę ruchu a także jego dobrą kontrolę w całym zakresie.
  • W rozgrzewkę zamiast rozciągania zazwyczaj lepiej wpleść kilka głębokich przysiadów, wykroków i wymachów – przygotuje to nasze mięśnie do aktywnej pracy.
Nasz ekspert Maciek May-Maciejewski

Jedna odpowiedź do “Rozciąganie – kiedy, jak i po co”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *