Jak robić postępy na każdym treningu

Każdy sportowiec kocha robić postępy. Najchętniej widzielibyśmy swój progress na każdym treningu – w końcu daje nam to przyjemne poczucie satysfakcji oraz motywację do dalszej pracy. Czy ciągły rozwój jest jednak w ogóle możliwy? Czy da się to kontrolować? Jak najbardziej. Dzisiaj będzie o tym, jak wziąć rozwój w swoje ręce i czerpać przyjemność z każdego treningu.

Nastawienie na rozwój, a nie unikanie porażki.

Pierwsza rzecz, nad którą warto się zastanowić, to jakie jest Twoje nastawienie do uczenia się nowych rzeczy. Spójrz na poniższy obrazek i zastanów się, które podejście jest Ci bliższe.

work for it (1)

Jeśli lepiej opisują Cię zdania z górnej części grafiki, to może oznaczać, że przede wszystkim zależy Ci na unikaniu niepowodzeń. Traktujesz je prawdopodobnie bardzo poważnie, wyolbrzymiając każdy błąd do poziomu życiowej porażki. Często jest to związane z przywiązaniem do opinii innych i postrzeganiem relacji z ludźmi jako priorytet nad wykonaniem zadania. Podejście nastawione na unikanie błędów jest bardzo mało rozwojowe. Skłania nas do wybierania ćwiczeń zbyt łatwych (które już umiemy) lub za trudnych, żeby mieć wytłumaczenie ewentualnego niepowodzenia.

Podejście drugie oparte jest natomiast na motywacji osiągnięć. Jeśli pasują do Ciebie sformułowania znajdujące się na zielonym tle, to prawdopodobnie bardzo Ci zależy na rozwoju i byciu coraz lepszym/lepszą. Z takim założeniem jesteś gotów zaryzykować błędami, aby z czasem osiągnąć swój cel. Naturalnie dobierasz ćwiczenia w taki sposób, żeby były trochę trudniejsze od poprzednich – wciąż osiągalne, a przy tym ekscytujące w realizacji. Nastawiając się na osiąganie sukcesów, każda próba jest wyzwaniem, a nie problemem. Każde doświadczenie czegoś Cię uczy. Dzięki tej myśli przewodniej możesz uczestniczyć w treningach z dużo większą motywacją i zaangażowaniem – a te są silnikiem napędzającym rozwój.

Wyciąganie wniosków.

Mając już podejście rozwojowe, należy się jeszcze zastanowić, czy na pewno czerpiesz z treningów tyle, ile to możliwe. Aby każda próba była wartościowa, musisz potrafić wyciągać wnioski. U wielu zawodników pierwszym odruchem po wykonaniu próby jest wskazanie swojego błędu. Jest to dobry początek, jednak samo wytknięcie tego, co nie wyszło, nie rozwiązuje sprawy. Często też bywa to demotywujące, kiedy oceniasz się tak surowo i tylko negatywnie.

Dla Twojej motywacji do poprawiania się, ważne jest regularne docenianie się. Dlatego pierwszym pytaniem, które powinno się sobie zadać po próbie lub zawodach, to: Co zrobiłam/zrobiłem dobrze? Jeżeli naprawdę się starasz, to zawsze będziesz miał(a) powód do dumy. Może to być pochwała za zaangażowanie i koncentrację (aspekty psychologiczne) lub jakikolwiek element techniczny, taktyczny czy motoryczny.

Po tym możesz przejść do drugiego pytania: Jaką jedną rzecz byś poprawił(a)? Wbrew pozorom, jest to zupełnie inne pytanie, niż „Co zrobiłam/zrobiłam źle?”. Dla przykładu, porównaj te dwie odpowiedzi: „Miałam/miałem za luźny chwyt, dlatego nie trafiłam/nie trafiłem do celu”, a „Skoncentruję się na mocnym chwycie”. Pierwsza z nich jest umiejscowiona w przeszłości i wcale nie wskazuje jednoznacznie, co należy poprawić. Druga jest natomiast gotowym rozwiązaniem problemu. Jest to wniosek, w którym od razu masz plan działania. Warto przy tym pamiętać, że trudno myśleć o kilku rzeczach na raz. Dlatego chodzi o wybranie sobie jak najbardziej konkretnego zadania, na którym się skoncentrujesz przy następnej próbie.

Zmiana nastawienia oraz wytworzenie nawyku zadawania sobie tych dwóch pytań mogą zająć Ci trochę czasu. Jeśli jednak myślisz poważnie o swojej karierze sportowej, to naprawdę warto się podjąć tego wyzwania. Będziesz zaskoczona/zaskoczony, o ile szybciej będziesz robić postępy. I ile satysfakcji będziesz czerpał(a) z każdego treningu!

A więc nie ma co zwlekać. Nastaw się na rozwój, zapisz poniższe zdjęcie pomocnicze i do dzieła!

Po każdej próbie zadaj sobie dwa pytania_1. Co zrobiłamzrobiłem dobrze_2. Jaką jedną rzecz bym poprawił(a)_ (2)

3 odpowiedzi na “Jak robić postępy na każdym treningu”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *