Spójny wizerunek sportowca w mediach

Sportowiec decydujący się na karierę profesjonalną prawdopodobnie marzy o tym, żeby dojść do poziomu mistrzowskiego, osiągać duże sukcesy i zarabiać poprzez trenowanie swojej koronnej dyscypliny. Aby tak się stało, kariera ta prędzej czy później musi zacząć być nagłaśniana, żeby wzbudzić zainteresowanie kibiców i potencjalnych sponsorów. Bez tego trudno o pieniądze, a w sporcie i w życiu wydatków jest wiele. Taki sportowiec musi więc liczyć się z tym, że może stać się osobą znaną, a może nawet popularną. Dlatego wizerunek w mediach jest dla profesjonalnego sportowca czymś bardzo ważnym i powinien dbać o to od samego początku, kiedy się na taką karierę zdecyduje.

Jak tworzyć swój wizerunek

W tworzeniu swojego wizerunku w mediach przede wszystkim ważne jest to, żeby mieć nad tym kontrolę. A najlepszym na to sposobem jest prowadzenie własnego profilu publicznego w social media. W ten sposób możesz mieć wpływ na to, jak siebie prezentujesz – a więc pośrednio na to, jak ludzie Cię postrzegają i co o Tobie mówią. W tych czasach profil w mediach społecznościowych jest traktowany jako autentyczne źródło informacji i jeśli ktoś się Tobą zainteresuje, to będzie Twoja strona będzie pierwszym sprawdzanym miejscem.

Dlatego bardzo ważne jest, co umieszczasz w swoich kanałach społecznościowych. Jest wiele opatentowanych wskazówek, co publikować, a czego unikać, aby być dobrze odbieranym. My pisaliśmy o tym jakiś czas temu. Dzisiaj chcemy się natomiast skoncentrować na tworzeniu swojego wizerunku w sposób spójny.

Photo by Travis Yewell on Unsplash

Co to znaczy mieć spójny wizerunek

Spójność wizerunku polega przede wszystkim na tym, że poszczególne elementy, które są dostępne na Twój temat, pasują do siebie i łączą w logiczną całość. W dużej mierze opiera się na myśleniu przyczynowo-skutkowym, które powinno być łatwe do wychwycenia i zrozumiałe dla każdego przeciętnego odbiorcy. Dlatego tworząc swój image, warto się na początku zastanowić, kto będzie zainteresowany twoją osobą. W przypadku sportowców można to łatwo ustalić, ponieważ będą to przede wszystkim kibice i firmy sponsorskie. Drugim krokiem jest ustalenie, na co prawdopodobnie będą oni zwracać uwagę.

Odbiorcy lubią potwierdzać swoją wiedzę

Już wielokrotnie udowodniono, że ludzie poszukując informacji lub interesując się danym tematem w pierwszej kolejności chcą potwierdzić swoją wiedzę w danym obszarze. W psychologii określa się to efektem potwierdzenia. Dlaczego to jest ważne w kontekście tworzenia swojego wizerunku sportowca? Ponieważ kibice chcą przede wszystkim oglądać zawodników, którzy spełniają ich wyobrażenie atlety. Będą więc w pierwszej kolejności chcieli wiedzieć, czy:

  • rzeczywiście trenujesz – z kim i w jaki sposób,
  • osiągasz coraz wyższy poziom – jakie masz wyniki i dlaczego takie, a nie inne,
  • spełniasz różnego rodzaju stereotypy dotyczące sportowców – jesteś silny/a, dobrze zbudowany/a, masz predyspozycje sportowe, odporność psychiczną, życie pełne restrykcji i wyrzeczeń, zdrową dietę itp.

I, czy tego chcesz, czy nie – kreując swoją postać w opinii publicznej, powinieneś/powinnaś w pierwszej kolejności odpowiadać na te potrzeby odbiorców. Jest to podstawa tworzenia spójnego wizerunku Ciebie jako sportowca. Dla Ciebie jest to oczywiste, że trenujesz i dbasz o zdrowy styl życia, kibice natomiast potrzebują potwierdzenia tego w Twoich zdjęciach, filmikach i wszelkich postach.

Uważaj na odbieganie od normy

Trzeba również spojrzeć prawdzie w oczy. Każda publikacja, która nie pasuje do stereotypowego obrazu profesjonalnego sportowca może zostać odebrana negatywnie. Zwłaszcza taka, która ujawnia zachowania nielegalne, niesportowe czy nie-fair play. Na przykład: imprezowanie, branie używek, niezdrowe jedzenie, picie alkoholu, dokuczanie słabszym itp.

Publikowanie takich informacji na swój temat lub branie udziału w reklamach czy wydarzeniach, które promują takie zachowanie może bardzo nadszarpnąć nawet nienaganny dotychczas wizerunek. Co jakiś czas zdarzają się takie sytuacje – chociażby po Mistrzostwach Świata zarzucono polskim piłkarzom, że zamiast trenować reklamowali niezdrowe napoje i czipsy. Często prowadzi to do medialnego kryzysu wizerunkowego, który oznacza właśnie załamanie spójności. A co za tym idzie? Utrata zaufania odbiorców, a to bardzo trudno odbudować.

Nie wszystko jest takie złe

Na szczęście, są też takie odchylenia od normy, które ludzie będą odbierać na plus. No może poza hejterami, ale oni zawsze będą i nie warto się nimi przejmować. Kibice oraz sponsorzy lubią natomiast zostać co jakiś czas pozytywnie zaskoczeni. Zadziała to jednak tylko wtedy, kiedy nie zaprzecza to idei bycia sportowcem. Chodzi o posty, pokazujące Twoje nieoczywiste oblicze – na przykład, że:

  • masz jakieś niesportowe hobby,
  • łączysz treningi z edukacją, pracą, opieką nad zwierzętami czy innymi zainteresowaniami,
  • znasz ciekawe osoby,
  • masz wyjątkowe umiejętności w innych dyscyplinach niż Twoja,
  • jesteś przede wszystkim człowiekiem – masz emocje, poczucie humoru i potrafisz przyznać, że coś Ci czasem nie pójdzie i popełniasz swoje błędy.

Pokazywanie tego, że sportowiec to przede wszystkim człowiek, a nie heros czy maszyna, jest bardzo wartościowym przekazem. Często otwiera kibicom oczy i ociepla wizerunek. A przy okazji może Ci pomóc w odczuwaniu większej spójności ze sobą, jeśli nie jesteś z natury osobą dzielącą się swoim życiem na forum publicznym.

To jest z kolei bardzo ważne. Ludzie potrafią wyczuć, jak coś jest pisane z niechęcią, sztucznie lub nieszczerze. Ty sam(a) też nie będziesz miał(a) motywacji do tworzenia postów, jeśli nie będą one spójne z Tobą. Tworząc swój wizerunek rób to więc w zgodzie ze swoimi uczuciami, wartościami i przekonaniami. Autentyczność przede wszystkim.

Powodzenia!

 

Tekst powstał we współpracy z Michałem Zawadą – ekspertem tworzenia wizerunku sportowców w mediach społecznościowych

3 odpowiedzi na “Spójny wizerunek sportowca w mediach”

  1. Świetny wpis! Dobrze, że tak ważny temat jak konsekwencja w prowadzeniu samodzielnie swoich portali społecznościowych, coraz bardziej przebija się w świadomości wielu branży, w której zawsze traktowano to marginalnie. Przykład z piłkarzami promującymi chipsy jest strzałem w dziesiątkę – mają ogromny wpływ na „wychowanie” zwłaszcza społeczeństwa internetu, stąd – znowu celnie – odbiegnięcie od normy zaburza ich wiarygodność. Jak radzić sobie z kryzysami medialnymi, nie zawsze z naszej winy (np. fala nienawiści na kapitana drużyny na MŚ po przegranym meczu)?

    • Dzięki wielkie za miłe słowa! Też uważamy, że to temat ważny, a młodzi sportowcy zazwyczaj muszą sobie z nim radzić bez wiedzy i „na czuja”. Jest natomiast wiele opracowanych przykładów, jak różne firmy i znane osoby skutecznie kreują swój wizerunek oraz radzą sobie z kryzysami. Jeżeli chodzi o Twoje pytanie, to sposoby radzenia sobie bardzo zależą od rodzaju kryzysu. Zazwyczaj warto wtedy pokazać swoje ludzkie oblicze – przeprosić, przyznać się do błędu, podkreślić brak złych intencji, ale i brak nieomylności. Prawdziwi kibice potrafią to zrozumieć, wybaczają i dalej wspierają. Jeżeli sprawa nie jest bardzo poważna, to dobrą metodą jest też obrócenie sytuacji w sposób humorystyczny – z nutą ironii czy autoironii. Jednak zawsze należy się powstrzymać od wdawania w kłótnie i konflikty, obrażania kogoś czy „strzelania focha”. Dbając o dobry wizerunek sportowca tu również należy zachować spójność – w swoich reakcjach na sytuacje stresowe, okazywaniu szacunku innym (w tym także przeciwnikom) i zachowaniu pewności siebie.
      Dziękuję jeszcze raz za komentarz i ciekawe pytanie! Pozdrawiam w imieniu załogi Bloga Startowego – Julianna Czapska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *